Throwback Thursday: Sukru Sani – Pompo Lollie

Sukru Sani

Patrick Tevreden, ook bekend als TeVe, weet het nog goed. “Ik was gek op de Kawina muziek en voelde dat het veel groter kon worden. Mijn grootmoeder, die mij groot heeft gebracht, nam mij mee naar georganiseerde huis- en verjaardagfeestjes. Daar traden groepen op als Jopie Vrieze, Fransje Gomez en Baas Maal. Met een groepje jongens uit de buurt vormden wij onze eigen band. Idolen als Lieve Hugo, Johan Zebeda en Big Jones behoorden tot mijn favoriete zangers en werden mijn inspiratiebron. Ik kwam zingend terecht bij de groep Naks, de senioren Kawinagroep. Daar behoorde ik tot één van de jongste zangers. Waar ik als kleine jongen over droomde, werd werkelijkheid: Ik stond naast één van mij grote helden, de toen bekendste Kawina zanger Johan Zebeda.”

“Met Naks zijn wij als groep on tour gegaan naar: Frans Guyana, Zuid Frankrijk en Nederland. Met een rugzak aan ervaringen en de stijl en flair van mijn idolen, was ik klaar voor de start van mijn eigen muziekgroep. In 1987 besloot ik Sukru Sani op te richten. Het was op 12 oktober. Tot dan toe was Kawina alleen iets voor de volksbuurten. Het zat echt in een isolement, terwijl ik voelde dat het heel Suriname zou kunnen inpakken en zelfs internationaal zou kunnen gaan. Als leider van deze groep heb ik de stijlen disco, rock en Kawina tot een nieuwe stijl gemaakt en geïntroduceerd. Ook introduceerde ik de sportfluit in de muziek. Het is een begrip geworden en is nu herkenbaar voor de moderne Kawina.”

De grootste hit van Sukru Sani werd het door Patrick geschreven ‘Pompo Lollie’. Begin 1991 verscheen het nummer. Gevraagd naar de titel en tekst van het nummer wordt hij wat ongemakkelijk. “Het euhm… heeft een dubbele betekenis, nogal dubbelzinnig.” Lachend vertelt hij dat de waarheid ergens tussen ‘lekkere lollie’ en ‘pomp de lollie’ ligt. De track ging zo hard dat de band door Frankrijk tourde en speelde in Miami en New York. Dwars door Nederland vonden maar liefst acht tours plaats. Tijdens één van deze tours, de ‘Pompo Lollie tour’ (eind 1991), stelde iemand voor om een video bij de track te maken. In een studio in Arnhem werd de bijzondere clip geschoten. Patrick kreeg twee VHS-banden mee naar Suriname. Vandaag plaatsen we de video in HD op on Youtube-kanaal.

“We hadden enorm veel groupies, helemaal top”, lacht hij. “We waren enorm populair. Op basisscholen, middelbare scholen, iedereen had het over Pompo Lollie.” En nog steeds brengt dat ene nummer Patrick Tevreden veel moois. “Vorig jaar was ik nog in Miami en New York. En met mijn huidige band kunnen we nergens spelen zonder dat nummer te doen. Zelfs jongeren die nog niet geboren waren toen het nummer verscheen, eisen Pompo Lollie.

Top Notch bracht onlangs de compilatie Sranan Gowtu uit. Hierop staat onder meer de track Pompo Lollie.

Dit bericht werd geplaatst in Nieuws Algemeen. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie